I takt med at flere og flere bruger LinkedIn som en platform for professionel udvikling og netværk, bliver spørgsmålet om måling af ens indsats også mere og mere relevant.
Jeg blev for nylig (igen igen) spurgt om det der med konverteringer for indhold på LinkedIn og om, hvordan man egentlig kan vide, om det, man gør, virker. Jeg vil derfor gerne dele nogle tanker og praktiske tips med dig i denne tredje udgave af Bliv Synlig.
LinkedIn: Mere end bare en CV-platform
LinkedIn er i mine øjne et redskab primært til branding, netværk og til at skabe relationer. Det handler om at opbygge et professionelt image, udvide ens netværk og skabe stærke relationer med andre (fagfolk, kunder, samarbejdspartnere, medarbejdere - you name it).
At finde de rigtige statistikker, nøgletal og KPI'er, der præcist måler din succes, kan derfor være en udfordring. Det er jo nogle meget fluffy og bløde mål. Altså det der med stærke relationer og image. Meeen der er stadig måder at få en god indikation på, om og hvordan din indsats betaler sig over tid.
Vigtige nøgletal at holde øje med
For at få en fornemmelse af din synlighed på LinkedIn, kan du begynde at tracke nogle forskellige nøgletal for din personlige profil.
Herunder får du 5, som jeg selv bruger til at få en fornemmelse af om mine aktiviteter har betydning for min synlighed
- Profilvisninger - Profilvisninger er et godt mål for, hvor synlig du er på LinkedIn. Hver gang nogen besøger din profil, kan det indikere interesse for dig og dit professionelle brand. Dette tal kan give dig en idé om, hvor ofte din profil dukker op i søgninger, og hvor mange der finder dit indhold interessant nok til at ville vide mere om dig. Hold øje med tendenser over tid – en stigning i profilvisninger kan indikere øget synlighed og interesse.
- Antal forbindelser - Antal forbindelser er et mål for størrelsen på dit netværk. En stigning i dine forbindelser kan indikere, at dit netværk vokser, og at du aktivt udvider din rækkevidde. Det er dog ikke kun kvantiteten, der tæller – kvaliteten af dine forbindelser er mindst lige så vigtig. Sørg for at opbygge et netværk af relationer og ikke kun kontakter. Så sørg for også at arbejde med relationen med dine mange forbindelser, fx via beskeder og reaktioner og kommentarer på opslag.
- Engagement pr. opslag - Engagementraten på dine opslag er et vigtigt nøgletal for at forstå, om dem der læser dine opslag også interagerer med dem. Likes, kommentarer og delinger viser, om dit indhold giver læseren lyst til at vise det. Som tommelfingerregel: Jo højere engagement, jo større sandsynlighed for, at dit indhold skaber værdi for læserne. Prøv at eksperimentere med forskellige typer indhold for at se, hvad der får mest engagement – det kan være en faglige tips, en personlig historie eller en indsigt i dit fag.
- Antal følgere - En voksende følgerskare kan være et tegn på, at folk finder værdi i dit indhold og ønsker at følge med i dine opdateringer. Følgere er ikke nødvendigvis forbindelser, men de er personer, der finder dine indlæg interessante nok til at ville se mere fra dig. Over tid kan en stigning indikere, at dit indhold rammer plet ift. dit fagområde og således tiltrække en bredere målgruppe.
- Social Selling Index (SSI) score - LinkedIn’s Social Selling Index (SSI) er en god målestok for, hvordan du bruger platformen til at opbygge dit personlige brand, finde de rigtige mennesker, engagere dig med indhold og opbygge stærke relationer. Din SSI-score beregnes ud fra fire dele. Ved at optimere på dine aktiviteter ift. disse komponenter kan du forbedre din SSI-score og dermed indikationen for din samlede synlighed og indflydelse på LinkedIn. En høj SSI-score kan være en indikator på, at du effektivt bruger LinkedIn til at opbygge dit personlige brand og netværk.
Sådan holder du styr på dine nøgletal - gratis skabelon
Ved at følge med i dine nøgletal over tid og sammenholde dem med din aktivitet og indsats på platformen, kan du få en god indikation af, hvordan det står til med din LinkedIn-tilstedeværelse.
Det er en god idé at registrere dine nøgletal regelmæssigt – for eksempel ugentligt eller månedligt – og derved analysere tendenser og mønstre. Det kan hjælpe dig til at justere din strategi og forbedre din indsats, hvor det er nødvendigt.
For at gøre det nemmere for dig har jeg lavet en skabelon til tracking af LinkedIn-nøgletal. Den kan du få kvit og frit (altså den koster bare din email) ved at skrive dig op til min nyhedsmail herunder:
Skabelonen kan hjælpe dig med at holde styr på dine nøgletal og give dig overblik over din udvikling på LinkedIn. Og måske endda konverteringer.
Tak fordi du læser med 🎈