Markedsføringstragten – How To 

Når du arbejder indenfor marketing, er det vigtigt at kende til og kunne brug markedsføringstragten. På den måde får du nemlig en dybere forståelse for hvordan du kan forvandle leads til kunder, og hvordan du udnytter enkelt trin i din kommunikationsstrategi. Derfor arbejder vi med markedsføringstragten – den kan du se herunder.

Markedsføringstragten indebærer tre faser. Dem vil vi gennemgå trin for trin og i detaljer for dig i de næste afsnit.

Awareness

Awareness 

Øverste del af tragten er awareness, også kendt som bevidsthed på dansk. I denne del handler det om at gøre potentielle kunder opmærksomme på dit produkt. Derfor handler din markedsføring om at:

  • Skabe kendskab til og interesse for dit brand og produkt hos relevante målgrupper
  • Vise, at dit produkt kan være en løsning på et specifikt problem 

Du vil altså skabe indhold, der gør dig synlig for målgruppen. 

 

Når vi hos Cilo Gram arbejder med den øverste del af tragten, så laver vi en helt masse LinkedIn-indhold. Her deler vi ud af en masse viden, f.eks. how-to skrive det gode indlæg, blive synlig på LinkedIn og meget mere. En rigtig god måde at dele info på, og gøre folk opmærksomme på at HEY Cilo Gram er faktisk megagode til det her. Du kan lære meget mere om at skrive det gode indlæg til den helt rigtige målgruppe lige her.

 

Consideration 

Næste del af tragten er consideration. Vi kalder det overvejelesesfasen. Her overvejer potentielle kunder nemlig fordele og ulemper ved dit produkt, og hvorvidt de skal købe netop dit produkt eller konkurrenternes.

 

Markedsføringsstrategien i denne del handler derfor om at pleje relationen til de potentielle kunder og pleje dit image. Vis, hvad du kan, og tal ind i de problemstillinger, som potentielle kunder nu måtte sidde med, ved at vise dem, hvordan netop dit produkt løser det for dem. Du skal altså tænke, at det handler om at føre en samtale og opbygge en relation til dem, der blev opmærksom på dig i fase 1. 

 

Tager vi endnu engang udgangspunkt i Cilo Gram, så bevæger vi os ned i denne del af tragten, når vi italesætter et problem i eksempelvis vores LinkedIn-opslag. Det kan være noget ala: Synes du også, at det er svært, at skrive det gode LinkedIn-opslag, så skriv dig op til vores kursus, hvor vi tager dig i hånden hele vejen. På den måde viser du, at du er løsningen på problemet. 

 

Conversion 

Sidste del er conversion, og handler om at konvertere de potentielle kunder til et salg. Det er i denne fase, at kunden tager den endelige beslutning om at købe dit produkt. Derfor handler dit indhold nu også om, at sign the deal 

 

Kør tydelige CTA’er (call to action) i alt dit indhold, eksempelvis via nyhedsmail eller på LinkedIn, så det er helt tydeligt, hvad kunden får ud af det, hvis vedkommende køber dit produkt nu. Hvis du har lavet en nyhedsmail om dit nye kursus, så gør det klart, at man kan lære at skrive det gode opslag ved at købe dit produkt, og lav en tydelig knap, der henviser til konverteringen: KØB HER eller TILMELD DIG HER.

 

Dit indhold skal her, lige som i de andre dele af tragten, selvfølgelig være interessant for de potentielle kunder. Hvis du vil skubbe dem til et køb, skal de blive inspireret af dit indhold.  

 

Lav en content plan 

Synes du stadig det er svært at lure, hvordan du lige skal gribe dit content an for at ramme de forskellige faser? Så kan du finde vores skabelon til en content plan lige her.

 

Med en content plan får du overblik over dit content, og kan skabe et balanceret miks i forhold til, hvordan dit indhold kan tale ind i de forskellige faser. På den måde er du sikker på, at du kommer hele vejen rundt. 

 

Held og lykke med at konvertere dine leads til business!