Du kender det godt. Følelsen af at din LinkedIn-profil måske ikke er helt up-to-date. Det er ikke lige der, du prioriterer din dyrebare tid. Og når nu du har opdateret den en gang, behøver du vel ikke gøre det igen.

 

Men halli-halløj, stop en halv. For hvis du drømmer om guld og grønne skove på LinkedIn, så er en opdateret profil altså alfa og omega – og det kræver, at du tjekker ind lidt oftere, end du måske tænker. For en opdateret profil gør LinkedIn-algoritmen blød i knæene, og på den måde er du allerede godt på vej mod større reach og synlighed.

 

I videoen herunder forklarer Caroline kort og godt, hvorfor du skal opdatere din LinkedIn-profil med jævne mellemrum, samt hvad du får ud af det. Og bagefter kommer vi med tips og tricks til førstehjælp for din LinkedIn-profil, så den står knivskarpt!

Social selling

Overskrift og billede

Det første der springer i øjnene på din LinkedIn-profil, er selvfølgelig din overskrift. Den lille tekst der står under dit profilbillede og navn. Derfor siger det sig selv, at denne tekst skal sige BANG! POW! SPÆNDENDE MENNESKE!

Det lyder da nemt nok, ik'?

Det er megasvært. For hvordan introducerer du lige sig selv med så lidt plads, når det samtidig skal være iøjnefaldende? Det er nu, du skal tænke kreativt. Åbne op for lugerne, og give plads til alle de skøre tanker. Din overskrift skal præsentere dit professionelle dig, men det må hjertens gerne være på en sjov måde.

Tag for eksempel Caroline: ”Kommunikation med karakter og store smil”. Short and sweet, fyldestgørende for hendes professionelle virke, men samtidig med et twist af personlighed. Prøv at arbejde med at tage det i den retning; en kort beskrivelse af dit arbejde, hvor du sætter nogle tillægsord på. 

Når du så er i mål med overskriften, er tiden inde til dit resumé og profiltekst – din ”om-tekst”, som vi også kalder den.

Forestil dig en produktbeskrivelse. Du sidder og skal købe et nyt hårprodukt, men undersøger først lige, hvad det kan. Se din profiltekst som en produktbeskrivelse af dig selv. Hvem er du, hvad laver du, hvad er du god til?

Hold det professionelt, men gør det gerne på din egen måde, så man stadig kan mærke DIG. Personlighed is the key, ligesom i din overskrift. Du kan også vælge at fremhæve nogle resultater, du er stolte af at have opnået i din karriere. Der er mange måder at gøre det på. Det vigtigste er, at du har et resumé. For det giver point i algoritme-bogen, og maksimerer dit udbytte af dit personlige brand.

Erfaringer, kompetencer og færdigheder

LinkedIn giver dig god mulighed for at fremhæve dine professionelle erfaringer og færdigheder. Men det batter ikke det store, hvis du ikke kaster lidt kærlighed efter det.

Når vi snakker erfaringer, kan det både være ift. din skolegang eller tidligere jobs. Og du kan selvfølgelig bare vælge at springe over, hvor gærdet er lavest. Men ikke på vores vagt! Så nu er det klar – parat – i gang med at tilføje korte beskrivelser, links, udtalelser, kompetencer og alt hvad hjertet begærer. Jo mere udfyldt, jo bedre. Her er det også en god idé f.eks. at fremhæve konkrete resultater fra dit arbejde under den enkelte erfaring. 

Tryk blot på blyanten under eksempelvis ”erfaringer” på din LinkedIn-profil for at tilføje nye eller redigere allerede tilføjede erfaringer. Så kan du bare starte fra en ende af!

Og det samme med dine kompetencer og færdigheder. Find blyanten under ”kompetencer”, og tilføj et par stykker, der relaterer sig til hver af dine arbejdserfaringer. Og som et ekstra lille drys glimmer, kan du spørge både gamle og nuværende kolleger, om de vil anerkende nogle af dine kompetencer. Så kan andre nemlig se det, og på den måde står de lige lidt stærkere på din profil.

 

Anbefalinger

Anerkendelser bekræfter nemlig, at du rent faktisk er god til de her ting. Og så er det ikke kun dig selv, der råber højt omkring det, selvom det også er fedt, at du gør det.

Et netværk, der støtter op omkring dig og din professionelle profil, er guld værd på LinkedIn, og det understøtter en professionel online tilstedeværelse.

Og en anden måde, hvor dit netværk kan hjælpe din profil med at shine, er anbefalinger. Det er nemlig muligt for dit netværk at efterlade positive tilkendegivelser på din profil, eksempelvis fra kolleger eller samarbejdspartnere. Ligesom en job-anbefaling, bare i kortere format og synlig for enhver, der besøger din profil. Ja tak siger vi bare! For hvem vil ikke gerne have lidt ros, som er synligt for hele verden?

Det koster ikke noget at spørge folk i dit netværk, om de har lyst til at give dig en anbefaling eller anerkendelse af dine kompetencer. Men det giver god LinkedIn-karma at give energien tilbage – så får du en anbefaling eller anerkendelse, så gør da lige det samme til personen, der gjorde det til dig. Eller start med at gøre det selv – så kan det være, du får en tilbage.

Kort og godt

Er du klar til at gå i krig med din LinkedIn-profil? Det tror vi nok, du er!

Her får du lige en kort opsummering på de vigtigste pointer:

  • Lav en kraftfuld og personlig overskrift, der fanger folks opmærksomhed.

  • Dit resumé skal være professionelt med et personligt twist.

  • Tilføj beskrivelser, links, kompetencer osv. til dine erfaringer.

  • Anerkendelser og anbefalinger styrker troværdigheden af din profil.

  • Karma is real - det, du giver, får du tilbage. Også på LinkedIn.

Brug gerne ovenstående som en hurtig rettesnor for en opdatering af din LinkedIn-profil, som du selvfølgelig skal lave løbende, for at sikre, at din profil repræsenterer hvem og hvor du er lige nu. På den måde står din profil allerstærkest.

Og hvis du vil være sikker på at få mest ud af din tilstedeværelse på LinkedIn, så husk at du kan downloade vores tjekliste til din LinkedIn-profil, kvit og frit.

Her får du alle de profiloptimeringstips, du skal bruge, når du gennemgår din profil.

Den ultimative tjekliste til din LinkedIn-profil

Der er mange grunde til at opdatere din LinkedIn-profil. En af de vigtigste er, at du lettere kan blive fundet af personer, der leder efter nogen med en profil og kompetencer som dine. Der er mange elementer i en opdateret profil, og det kan være svært at finde hoved og hale i, hvor du skal starte og slutte, når den skal opdateres. Brug denne tjekliste til at komme hele vejen rundt om de forskellige punkter.
Tjeklisten Download Produkt