Skil dig ud fra mængden:
En guide til personlig branding i praksis
Du kender nok til branding. At markedsføre og skabe et unikt og genkendeligt image for f.eks. en virksomhed eller organisation. Men kender du til personlig branding?
I dette blogindlæg tager vi dig i hånden og hjælper dig til at forstå personlig branding, så du får et større kendskab til konceptet og nogle konkrete fokuspunkter, du kan arbejde med, hvis du vil bygge dit brand op - eller skal vedligeholde et allerede stærkt brand.
Hvad er personlig branding?
Det ligger måske lidt i ordet. Branding af dig som person. En slags selv-promovering.
Personlig branding kan bruges i mange henseender; jobsøgning, netværksopbygning og ekspertetablering for bare at nævne et par stykker. For der er nemlig mange situationer, hvor det er profitabelt for dig at have opbygget en stærk (digital) identitet, og det vil vi hjælpe dig med i dette blogindlæg.
Virksomheder bruger branding som et værktøj til at differentiere sig fra deres konkurrenter på markedet og skabe en identitet og image, som kunderne kan genkende og ønskeligt også spejle sig selv i. Genkendelighed skaber ultimativt stærke brands. De bedste brands skabes nemlig på baggrund af modtagernes opfattelse af dét, der forsøges brandet.
På samme måde kan du bruge branding af dig selv til at differentiere dig og skabe et stærkt navn, som dit netværk kan huske. Det handler om at definere, positionere og markedsføre dine unikke egenskaber, værdier, kompetencer og omdømme for at skabe en stærk og genkendelig identitet. Det er dét, der er dit personlige brand.
Hvordan opbygger jeg et personligt brand?
Hvordan opbygger du så den her bomstærke personlige profil?
Der er mange elementer at tage fat i og være opmærksom på, når du arbejder med personlig branding, og det er en løbende proces, som skal revurderes jævnligt, så dit brand altid følger din udvikling.
Her får du nogle af de vigtigste punkter, du kan arbejde med for at optimere din branding strategi:
- Kend dig selv
For at bygge et troværdigt personligt brand op, er det essentielt, at du kender dig selv – GODT. Find selvindsigten frem, og vær ærlig overfor dig selv, selvom det måske kan være svært. Du skal nemlig kende og ikke mindst forstå dine styrker, svagheder, værdier, passioner og mål.
Det nytter eksempelvis ikke noget, at du bygger hele din identitet op omkring at være en struktureret planlægningshaj, der får styr på dine kunders planer og praktiske to do's, hvis du i bund og grund er typen, der besidder en popcornhjerne, der skyder gode annoncetekster og skarpe salgsslogans til højre og venstre. - Målgruppe
Det er ikke kun vigtigt at kende dig selv. Du skal også kende dem, du ønsker at nå ud til. Hvem er dine ønskede ambassadører, kunder eller samarbejdspartnere? Ved at identificere og kende din målgruppe kan du skræddersy din branding strategi, så du kan tiltrække og engagere dem, du ønsker.
Altså dem, der har brug for enten dit planlægningsgen eller din popcornhjerne. - Differentiering
Tænk over hvad der gør lige netop dig unik, og hvad der adskiller dig fra de andre på markedet. Det kan både være erfaringer, egenskaber eller perspektiver, der gør dig til noget helt særligt, og som andre vil kunne huske dig for.
For eksempel kan det være at din popcornhjerne er særligt god til at finde på idéer til én bestemt branche. Eller at din måde at coache dine klienter på er unik fordi du arbejder med naturen. - Vedholdenhed
Det er vigtigt, at du er konsekvent i din måde at kommunikere på. Find din personlige tone of voice, hold dig til den og brug den! Det gælder også din visuelle stil og dine handlinger – på tværs af medier. Det skaber nemlig genkendelighed, og er med til at opbygge troværdighed for dit personlige brand.
Er du fx en emoji type med sprudlende farverige metaforer eller er det kort og konkret? Altså hvad er din signatur? - Synlighed
Med synlighed sælger du dit brand. Og der er masser af muligheder for at skabe synlighed omkring dit brand. Vær aktiv og del opdateringer på sociale medier, blogs eller i real-life netværk. Jo mere synlig du er, jo flere muligheder vil du tiltrække med dit brand. Find ud af hvor det giver mening for dig at bringe dig selv i spil - det må gerne være flere steder. Sørg blot for at din målgruppe kan genkende dig på tværs af kanaler; online og offline. - Autencitet
Du kender dig selv. Det var punkt 1. Så nu handler det om, at være tro mod dig selv. Vær ægte og personlig, og sørg for, at det er DIG, der skinner igennem i alt, du laver. At tage en maske på og skabe en falsk identitet vil blot underminere tilliden og skade dit brand - apropos punkt 1-5. - Udvikling
Dit personlige brand er ikke statisk, og det udvikler sig i takt med at du selvfølgelig også udvikler dig. Tag jævnligt et kig på dine mål, erfaringer og interesser og tilpas din branding strategi til disse. Det er vigtigt, at du fortsat arbejder på at lære og vokse – så gør dit brand nemlig det samme. Og din målgruppe følger med - de udvikler sig nemlig også.
Personlig branding i den digitale æra
Særligt i den digitale æra, vi lever midt i i dag, er det vigtigere end nogensinde før at tilpasse vores forretningsmodeller, hvis vi fortsat ønsker at være attraktive.
Vi bruger online platforme i vores beslutningsprocesser, bl.a. til at søge nye informationer eller inspiration. Det gælder i alt fra ansættelse af medarbejdere til at finde nye samarbejdspartnere og leverandører. Desuden er konkurrencen på markedet intensiveret, så for at være konkurrencedygtig er det essentielt at kunne bidrage med et bredt spektrum af evner, erfaringer og generel værdi. Alt dette taler ind i, hvorfor personlig branding er nøglen til at stå stærkt i den digitale verden.
Ved at bygge et personligt brand, særligt online, forbedrer du din konkurrenceevne. I sær i forbindelse med en uforudsigelig fremtid. Du investerer altså i din egen fremtid. Personlig branding øger nemlig din synlighed online, og dét er et skridt på vejen mod at sikre dit brand i den digitale æra. Online platforme er blevet vores primære kommunikationsmiddel, og det er via vores online profil, at vi interagerer med eksempelvis nye netværk. Netop derfor skal du investere tid og energi i at opbygge og vedligeholde et positivt og autentisk brand.
Fordelene ved personlig branding
Du har vel efterhånden fanget, at personlig branding er toppen, hvis du vil gøre noget godt for dig selv rent professionelt.
Hvis du stadig mangler det sidste skub for at komme i gang, så får du her de største fordele ved at gøre brug af personlig branding.
Som du kan se i grafikken, kan et stærkt personligt brand altså være afgørende for din succes og vækst. Det hjælper dig med at skille dig ud fra mængden, opnå dine mål og dit fulde potentiale. Det er bare med at komme i gang!
Når alt kommer til alt...
Personlig branding handler om at gå fra anonym og usynlig til en synlig autoritet
At opbygge dit personlige brand er ikke blot en engangsting. Det er en løbende process, der kræver en kontinuerlig indsats og opmærksomhed for at blive en succes på den lange bane. Derfor kan du med fordel vende tilbage til afsnit 1, hvis din strategi kræver en genopfriskning. Du skulle jo gerne udvikle dig løbende, og det skal din indsats altså tilpasses til.
Det kan også være en god idé at tage imod eller indsamle feedback fra kunder, fagfæller eller forbindelser, som du kan bruge til din fremtidige udvikling. Det giver dig nemlig mulighed for at evaluere på dine tiltag og dit personlige brand samt identificere hvilke områder, du kan arbejde på at forbedre. Det er altid brugbart, at få andres input med i puljen - særligt for din faglige udvikling.
En anden sikker vej mod god udvikling er også at prioritere og investere i din egen læring. Dit fag star aldrig stille, og det er altid muligt at blive bedre end i går. Dit personlige brand skal som sagt også afspejle dig som person, og derfor er det også vigtigt, at du husker dig selv og udvikler dig. Det vil nemlig også udvikle dit brand.
Er du klar? Så er det bare klar-parat-igang med at opbygge et personligt brand, der sparker 🍑