Tilberedningstid: 37 timers arbejdsuge.
Vær opmærksom på at afsætte tid til tilfældig research på diverse sociale medier i fritiden.
Ingredienser:
2 stk. konsulenter
3 timer SEO
5 SoMe opslag
1 knivspids ordleg
1 drys kreativitet
4 timer tekstarbejde
2,5 timer emailmarketing eller nyhedsbrev
Smag til med tilfældig grafik
Topping:
1 webinar
Fremgangsmåde:
Find en kontorplads og start med at røre konsulenterne godt sammen. Tilføj dernæst de resterende ingredienser. Ælt lidt tilfældigt med online gratis kurser og viden.
Rør til sidst dejen godt til sammen til du har en ensartet masse uden brandingsjæl, og som kun ganske lidt rammer målgruppen.
Hvordan kan man sammenligne en opskrift og marketing?
Ret let. Læs bare med videre herunder.
Der findes mange marketingspecialister. Men ingen marketingspecialister er specialister på alle ovenstående områder - ingredienserne - på én gang. Marketing som hovedkategori er for generalisten.
Generalisten kan få hjælp af specialisterne, hvis den ensartede masse rent faktisk skal have lidt sjæl.
Tilbage til opskriften: Marketing er en opskrift.
Det er det, fordi alle kan følge opskriften. Alle kan finde de titusindvis af guides til SEO, den gode tekst, det gode nyhedsbrev, sådan laver du en SoMe-kampagne, 5 tips til salgsmaterialer der sælger, osv. osv.
Men ligesom en almindelig madopskrift er det ikke alle, der kan følge den vellykket. Det kræver flair, forståelse for håndværket og interesse for at fordybe sig i at forbedre kompetencen. Der er jo ingen af os, der i første forsøg har lavet et mesterværk, som kan sikre mesterbagertitlen i Den Store Bagedyst – eller hvad?
Jeg kaster lige Anne og min søster, Frederikke, en tur under bussen for et godt eksempel:
Frederikke er supergod (altså sådan mums god) til at bage. Hun bager nogle vilde kager med lækre smage og flotte overtræk. Hun finder opskrifterne hos eksperterne, og tilpasser dem lidt, så de passer til anledningen, som hun skal bage til. Det hænder, at det kikser, men resultatet er som oftest virkelig (!!) godt.
Ser vi i stedet på Anne, så er historien en helt anden, hvor selv en almindelig bradepandekage kan gå galt. Også selvom hun følger opskriften.
Forskellen på Frederikke og Anne er ikke evnen til at læse en opskrift. Det kan de begge. Anne er faktisk ret god til at læse.
Forskellen er, at Frederikke har flair for det med kager og at bage. Hun har en god forståelse for håndværket, fordi hun interesserer sig for det, og derfor har hun øvet sig på at blive bedre til at lave de flotte og lækre kager. Anne derimod interesserer sig nok mere for at spise kagerne end bage dem. Derfor udebliver forståelsen for håndværket også, og det der med flair forbliver en by i Rusland.
Sætter vi Frederikke og Anne op mod hinanden i en marketing-duel, er det lige omvendt, hvem der har flair, forståelse og interesse. Det er nemlig helt udenfor Frederikkes fagområde (hun er sygeplejerske), og Anne er nu på hjemmebane. Hun forstår nemlig snildt diverse guides og begreber indenfor marketing, da det både er hendes levebrød og interesse.
Marketing er altså en opskrift, som kræver lidt flair, forståelse og interesse for at blive en succes. Ligesom at en kage bliver bedst, hvis du ved, hvad du laver og har øvet dig, så bliver marketing også bedst, når du ved, hvad du laver OG har øvet dig.
Velbekomme!