Indenfor marketing kender vi allerede de 4 P'er. Parametermixet. Marketingmixet - ja kært barn har mange navne.
Og nu vil jeg tillade mig at tilføje et nyt akronym, som passer for arbejdsProcessen - jep endnu et P.
Det er nemlig de 3 P’er. Og det er enhver content creators vigtigste redskab. Faktisk vil jeg våge at påstå at en sådan kreatør af kommunikativt indhold SKAL igennem de 3 P’er hver gang, der skal laves nye materialer.
De 3 P’er bruges til at visualisere processen i udarbejdelsen af content. Og den er gældende i forhold til alle kommunikationsmaterialer, måske endda også i andre brancher.
Og P’erne er *trommehvirvel*
🅿lanlægning
🅿roduktion
🅿ublicering
Processen i udarbejdelsen af kommunikationsmaterialer er nemlig ikke bare Produktionen - altså det at skrive teksten, lave opslaget, udarbejde grafikken mv..
Der er et step både før og efter, som endda kan bestå af flere mindre steps.
P1: Planlægning
Det er her, der sættes den første strøm til idéen. Det er her, vi finder ud af, hvordan vores idé kan komme til at leve.
Det vil sige, at vi planlægger budskabet, målgruppen og formen for vores indhold.
Her er et årshjul og/eller en content plan guld værd!
En kort tjekliste, som du som minimum skal igennem i dette første P:
- Hvad er budskabet?
- Hvad er formen?
- Hvem er målgruppen?
- Hvilke medier/kanaler skal bruges?
- Hvad er målsætningen? Primær og sekundær.
- Hvordan passer det ind i strategien?
P2: Produktion
Her går idéen fra bare at være en idé til at være et stykke kommunikationsmateriale.
Med udgangspunkt i punkterne fra planlægningen kan kommunikationskreatøren nu gå i gang med at udforme indholdet.
Ultra mega vigtig obs er her: TÆNK PÅ MÅLGRUPPEN.
Brug din viden fra den grundige planlægning af hvem målgruppen er og producer dit indhold direkte til dem. Hvad vil de gerne se? Hvad kan de lide? Hvad synes de er sjovt? Hvad inspirerer dem? osv...
Derudover skal produktionen ikke bare danse rundt om din tone of voice, som katten går om den varme grød, men den skal have lige så meget gas, som cykelrytterne tramper i pedalerne på vej op ad Mont Ventoux i Tour de France.
P3: Publicering
Sidste step. Publicering.
Det er egentlig simpelt nok. Del dit indhold med resten af verdenen.
Kan du huske, da du i planlægningen fandt ud af, hvilken kanal dit indhold skulle deles på? Godt, for det er det, du skal gøre nu.
Send det til print. Tryk del opslag på LinkedIn. Post på Instagram. Udgiv på hjemmesiden. Send til journalisten. Eller det du nu har planlag
Når Anne og jeg arbejder med vores kunder, er det vigtigt, at kunden forstår processen. Det er nemlig den samlede proces, der sikrer vellykket kommunikation.
Det er i princippet lige meget, hvem der står for, hvad i løbet af processen.
Nogle gange står jeg fx kun for Produktion. I disse tilfælde er kunden selv ansvarlig for P nr. 1 og P nr. 3.
Det fungerer også. Bare der er sammenhæng mellem P'erne, og at rollefordelingen er klar – og dét hjælper de 3 P’er os med at få på plads.